Achteruitgang door vooruitgang? #etmooc

b0203-projetagricole

Het grootste gevaar van de robotmaatschappij is niet een opstand van robots, maar de achteruitgang van de mens. Werk maakt vaardig, slim en bevordert kennistoename ... En even niets doen wordt er leuk door, terwijl eindeloze vrije tijd alleen maar vervelend is (The Barbed Gift of Leisure By Mark Kingwell)
Vragen:

Hoe voeden we onze kinderen op voor een leven met robots, cyborgs en digitale verbindingen? Een cyborg is een digitale burger 😉

In een economie waarin banen vanuit het niets ontstaan is het moeilijk te voorspellen welke training leerlingen nodig zullen hebben , hoewel volgens mij een soort algemene kennis nodig zal zijn. Her werk dat gedaan moet zal wel gedaan worden, en niet noodzakelijk door degenen die ervoor zijn opgeleid. Maar door degenen die het willen doen en er voor willen gaan. (Scott Johnson) Denk hierbij aan de knowmad.  The knowmad is mobile and learns with anybody, anywhere, anytime. As such, the place we now know as school may be too small and perhaps unable to contain the range of learning engagements necessary for those with nomadic tendencies.

Wat betekent dit toekomstbeeld voor de armen, zonder opleiding of scholing? Heel veel mensen hebben nog veel onderwijs nodig. Welke sociale actie is daarvoor nodig? Komt sociale actie eigenlijk voor in ons curriculum? Procedo consultando su twitter l’hashtag #socialactivism; trovo significativa è l’infografica proposta «Giovani adulti: il futuro dell’attivismo sociale». (Ik zoek vervolgens op Twitter naar de hashtag #socialactivism. En dan vind ik de infografie “Young adults: the future of social activism.”)

Een zoekactie op Twitter onder de term “actie” levert alleen reclamecampagnes.

Sociaal activisme op internet: